“Aku dtg dgn mak ni, bangunlah Abam!” – Ali Puteh ceritakan kembali apa jadi masa dia mula2 sampai rumah abam

GOMBAK: “Saya goncang kepala dia dan cakap Abam bangun, ini Angah dengan mak datang, kau kenapa macam ni?”

Itu perkongsian adik kepada Allahy4rham Abam, Syed Ali Mubarak Syed Mohd Ridzuan, 31, menceritakan detik ketika beliau cuba mengejutkan abangnya di kediaman Allahy4rham di Gombak pada pagi Isnin.

Lihat Abam Terbaring

Ali menceritakan pada ketika itu dia masuk ke dalam bilik dan melihat abangnya itu kaku terbaring di atas katil dan dia cuba mengocangkan abangnya namun tiada sebarang respon kata Ali ketika ditemui Astro AWANI.

Dia sebelum itu menerima panggilan dari isteri Allahy4rham yang menyatakan bahawa abangnya itu p3ngsan.

“Isteri dia kata dia (Abam) macam p3ngsan, saya masuk rumah dia, sebab rumah kami tidak jauh.

“Namun, beliau menyedari abangnya itu telah pergi buat selama-lamanya selepas mendapati tiada reaksi dari Abam.

“Tetapi dia tak menyahut, saya sedar abang saya dah tak ada (meni1nggal dunia). Tetapi saya kuatkan semangat, saya cakap pada diri saya, dia boleh bangun lagi ini, saya rapatkan muka saya dengan dia tapi memang dia dah pergi tinggalkan kami,” kata Ali yang sebak tidak dapat menahan em0si.

Kata Ali lagi, dia dan abangnya sebelum ini merancang untuk membuat rancangan memasak di laman sosial selepas Hari Raya Aidil Fitri nanti.

Kali terakh1ir dia bercakap bersama Allahyarham pada malam Ahad menerusi panggilan telefon.

“Malam tadi dia telefon saya, dia tanya mak macam mana, abang tak sihat ni. Tapi tidak apalah, abang makan vbat.

“Saya ingat macam biasa je, rupanya dia nak pergi meni1nggalkan kita. Saya terkilan sangat tak dapat nak berbual dengan dia lama,” kata Ali lagi.

Allahyarham Abam Bocey menghembvskan nafas terakhir di kediamannya di Gombak pada pagi Isnin.

Jenazah Allahyarham disembahyangkan di Masjid Zakaria, Gombak Utara sebelum dikebumikan di Tanah Perkvburan Islam, Sg Pusu petang ini.

Dalam pada itu, Fad yang tidak dapat hadir ke majlis pengebvmian Abam kereana berada di Jepun, meluahkan rasa sayu dan mendoakan aarwah Abam

‘Aku Nak Pelvk C1um Kau..’ Fad Bocey Di Jepun, Tak Dapat Tatap ABAM

Tentunya, sukar amat untuk diluahkan. Begitulah kegetiran yang dilalui Fad pagi ini apabila tidak dapat berada di sisi sahabat, arw4h Abam di saat-saat akhirnya. Fad atau nama sebenarnya, Muhammad Fadzlie Mohd Nizam yang ketika ini bercuti dengan keluarganya di Tokyo, Jepun.

Menitis air mata Fad, terlalu sebak terkenangkan arwah. Luah Fad dalam sebak, “Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, innalillahiwainnailaihirojiun.. kenapa kau pergi dulu bam? kenape tak tunggu aku, aku jauh ni, aku nak peluk cium kauuuuuuuuu.”

Lebih menyayat hati apabila Fad turut berkongsi paparan skrin dengan kata-kata, “Aku minta maaf tak dapat tengok kau buat kali terakhir, maafkan akuuu..”

Sebaik mendapat perkhabaran duuka itu, dia dah isteri, sudah berusaha mendapatkan tiket penerbangan awal pulang ke tanahair.

Sayangnya, tiket paling awal malam ini. Bermakna mereka sekeluarga akan sampai esok pagi. “Jika pulang sekali pun, saya tak dapat menatap wajah arwah Abam buat kali terakhir.”

Achey direzekikan menunaikan permintaan Allahy4rham Abam setahun yang lalu. Kredit foto : Berita Harian.

Abam Pernah Bergurau, Minta Fad, Achey Kebumikannya

Kehilangan mengejut pelawak Abam atau nama sebenarnya, Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan, 32 dipercayai akibat dem4m pan4s, kira-kira jam 7 pagi tadi amat dirasai rakan-rakannya ini.

Malah, rakan-rakan artis yang pernah merasai kemesraan, kehangatan lawak lucu dan kebaikan arwah tidak dapat menahan sebak. Berkongsi sama momen-momen sewaktu hayat arw4h masih ada.

Tahun lalu, seorang lagi anggota Bocey, Achey atau nama penuhnya, Mohd Nasir Hamzah, 32 pernah berkongsi ucapan hari lahir untuk Abam yang jatuh pada 19 Januari.

Gurauan Allahy4rham Abam setahun lalu.

Dalam ruangan komen, Allahyarham memberi maklumbalas agar sahabat-sahabatnya itu akan mengurus pengebum1iannya apabila dia meni1nggal dunia.

Sungguh, dalam gurauan itu rupanya selepas setahun, tuhan benar-benar ambil kembali Abam pulang ke perkampungan abadi.

Tulis Allahyarh4m dulu, “Tq sahabat.. Love u so much.. semoga kite kekal sampai mati @fadbocey @acheykintangkintung kalau aku mati1 tolong kebum1ikan aku tau.”

Berikut Doa Fad buat Abam

“Mudah dan hebat bahagian kau bam,ramai yg sygkan kau apetah lagi aku,kalau nk dihurai perasaan ni,terlalu banyak sahabat..Insyaallah esok aku ziarah kau ye..Assalammualaikum,Al Fatihah SYED UMAR MOKHTAR”

Semoga Fad dan Achey kekal tabah menerima berita mengejutkan kehi1langan sahabat baiknya ini. Semoga Bocey tidak putus semangat untuk terus berkarya. Al Fatihah.. tempatkan Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan di kalangan orang-orang yang beriman.

Sumber : duniadanakhirat

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*