“Saya tidak akan ambil svntikan v4ksin Pf1zer…” KJ –

SEPANG – Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar memutuskan untuk tidak mengambil sunt1kan v4ksin Cov1d-19 Pf1zer-BioNTech.

Beliau sebaliknya memilih untuk menjadi orang pertama mengambil vaks1n yang akan diluluskan seterusnya nanti.

“Saya lihat Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) dan banyak kenamaan lain seperti menteri besar telah terima v4ksin (Pf1zer-BioNTech).

“Jadi rakyat sudah semakin yakin (dengan Pfizer) sekarang.

“(Jadi) saya akan ambil v4ksin yang akan diluluskan seterusnya,” katanya pada sidang media sempena Ketibaan Bekalan Kedua V4ksin Cov1d-19 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada Sabtu.

Terdahulu

“Sedut warna biru, svntik warna oren” – Netizen perasan sesuatu semasa PM ditvntik v4ksin, ini penjelasan doktor pakar

Baru semalam kita menyaksikan Program Imunisasi COV1D-19 Kebangsaan secara rasmi berlangsung, dan melihat Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi penerima pertama yang disu.ntik. Pelbagai reaksi daripada rakyat Malaysia dan rata-ratanya mendoakan usaha dari kerajaan ini berjalan lancar dan membuahkan hasil. Bagaimanapun, terdapat juga segelintir rakyat yang mempersoalkan kesahihan s.untikan yang diterima Perdana Menteri.

“Sedut guna p.icagari biru, s.untik pakai p.icagari amber? Adakah proses s.untikan vaksin COV1D-19 di Malaysia memang memerlukan dua p.icagari yang berbeza?” ujar warganet yang mempersoalkan isu tersebut.

Begitulah kekeliruan yang muncul dari sesetengah pihak. Dalam pada itu, tidak semua warganet termakan dengan kenyataan itu dan ada juga doktor yang tampil menerangkan prosedur s.untikan v.aksin. Menurut Dr. Fahkrul Radzi, sedut va.ksin menggunakan jarvm biru adalah prosedur biasa. Tidak kira apa warna jarum sekali pun, selepas ia digunakan untuk menyedut vaks1n, jarvm yang digunakan itu akan dibuang.

Kemudian, untuk s.untikan di lengan pula, jarvm baru akan digunakan. Hal ini bertujuan untuk mengekalkan steriliti atau kebersihan jarum yang akan dic.ucuk ke lengan kita.

“J4rum tadi dah cvcuk botol, dan dekat botol tu tak tahu ada k.uman apa. Tak bolehlah nak c.ucuk kulit pakai jarvm yang c.ucuk botol,” jelas Fahkrul di Twitter.

Tambahnya lagi, saiz jarvm yang digunakan untuk menyedut v.aksin juga berbeza dengan saiz jarvm yang digunakan untuk menyvntik kita nanti. Jarvm s.untikan pada lengan adalah lebih halus berbanding yang digunakan untuk sedut v.aksin. Jadi anda pilihlah nak kena s.untik dengan jarvm mana. Apa yang penting s.untikan v.aksin itu adalah mengikut prosedur bagi menjamin keselamatan penerima.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: SH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.