Vir4l Pasang Kawat Berduri Di Tangga Satu Blok Kawasan PKPD, Sekali Annuar Musa Buka Mulut…

KUALA LUMPUR – Pemasangan kawat berduri di tangga Blok C, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kampung Baru Air Panas dilaksanakan bagi mengelakkan penduduk keluar atau masuk dari blok berkenaan.

Ketua Polis Daerah Wangsa Maju, Superintendan Ashari Abu Samah berkata, terdapat keke.liruan yang timbul apabila gambar kawat duri di laluan tangga tersebut disebarkan kerana penduduk merasa bimbang sekiranya berlaku kec.emasan.

“P.erintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) ini dilaksanakan terhadap satu blok sahaja kerana blok yang lain didapati kurang ber.isiko.

“Polis bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah memasang kawat duri di laluan tangga blok tersebut bagi meng.elakkan penduduk keluar atau masuk dari blok berkenaan.

“Pemasangan kawat duri tersebut dibuat setelah dipersetujui dalam mesyuarat penyelarasan PKPD yang turut dihadiri oleh pihak bomba,” katanya menerusi kenyataan pada Sabtu.

Katanya, terdapat laluan lain yang boleh digunakan oleh penduduk blok tersebut bagi tujuan keluar dari blok sekiranya berlaku sebarang kec.emasan.

“Polis dan ATM juga sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga dan siap siaga dalam mengadapi sebarang kemungkinan. Sekiranya berlaku kec.emasan, pihak ATM berkemampuan untuk membuka kawat duri tersebut dalam tempoh masa yang singkat,” katanya.

Menurutnya, polis dan ATM juga sentiasa berada di laluan tersebut untuk memantau s.ituasi semasa.

“Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyebarkan sebarang m.aklumat yang menimbulkan keg.usaran masyarakat. Polis sentiasa mengutamakan kes.elamatan dan kesejahteraan masyarakat,” katanya.

Terdahulu, tular di media sosial mengenai kawat dipasang di tangga sebuah blok di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kampung Baru Air Panas.

Netizen mendakwa t.indakan itu membahayakan penduduk sekiranya berlaku kec.emasan.

Tan Sri Annuar Musa Bersuara

Tidak dibenarkan pasang kawat duri di tangga rumah pangsa kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

“Arahan buka serta merta telah dikeluarkan..harap maklum,” kata Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa dalam Twitternya malam ini.

Arahan itu mungkin ada kaitan dengan pemasangan kawat duri di beberapa lokaliti di ibu kota yang dilaksanakan PKPD mulai hari ini.

Berbeza dengan Selangor, polis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di ibu kota memasang kawat duri di beberapa kawasan termasuk perumahan flat.

Sebelum itu, Ketua Polis Daerah Wangsa Maju, Superintendan Ashari Abu Samah dalam satu kenyataan menyatakan dakwaan pemasangan kawat duri menyukarkan penduduk tidak timbul kerana polis dan ATM bertugas boleh mengalihkannya sekiranya berlaku kec.emasan.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber : OnlineMalaya

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.