Ram4i minta f0under kek bertaubat..

Kecoh seblum ini di media sosial  mengenai seorang pengasas jenama kek popular didakwa menyebut kenyataan yang bercanggah dari segi ilmu agama dan akidah

islam sehingga mengundang pelbagai reaksi netizen.

Menerusi satu posting Hashim Kawsin di aplikasi tiktokya, dia memuat naik sedutan video pengasas tersebut yang dipercayai ketika ditemu bual secara siaran langsung di laman Facebook.

Berdasarkan posting itu, Hashim sekali gus memberikan teguran dan penjelasan lanjut berhubung kenyataan daripada pengasas terbabit yang didakwa menyamakan Tuhan dengan makhluk halus.

Menurut Hashim, ‘makhluq’ dalam bahasa Arab bermaksud “sesuatu yang dicipta” manakala Allah pula adalah ‘khaliq’ yang bermaksud “pencipta”. Justeru, menyamakan kedua-duanya adalah dilarang sama sekali.

“Minta maaf, saya bukan ustaz atau bukan orang yang pandai dalam bidang ini. Tapi sebagai orang awam yang cuba memperbetulkan ucapan pengasas itu.

“Ucapan itu perlu diperbetulkan sebab boleh menjadi kufur, kerana segala ucapan yang bertentangan dengan agama islam dan akidah islam walaupun remeh dan bergurau adalah dilarang,” kata Hashim.

Selain itu, dia turut mena.sihati orang ramai agar berhati-hati dalam percakapan terutama membabitkan akidah dan segera bertaubat sekiranya sedar telah melakukan kesilap4n.

“Mcam kita, manusia yang lemah memerlukan Allah SWT, Jin makhluk halus dan sebgainya memerlukan Allah SWT kerana segala sesuatu di muka bumi ini hanya dengan izin Allah.

“Hati-hatilah dalam ucapan kita. Bila kita sedar kita silap, kita perbaiki. Terus bertaubat, jangan sombing dan bongkak hanya kita punya kedudukan dan harta,” tegurnya.

Menerusi ke ruangan komen laman Facebook dan twitter, rata-rata warganet mengecam kenyataan pengasas tersebut selain meminta untuk bertaubat sekraya niat untuk menyamakan Allah SWT dngan makhluk.

Komen netizen:

Sumber:Tiktok, Hashim Kawsin, Facebook dan Twitter

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: Ohmymedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.