[FOTO] 10 Bukti Kebenaran Tentang Mukj!zat Nabi Musa Pernah Membelah Laut

Sebagai orang islam, adalah wajib untuk mempercayai mukjizat yang dimiliki oleh Nabi-nabi.. Pernah dengar kisah mukjizat Nabi Musa yang membelah laut dengan tongkatnya? Kisah tersebut bukanlah kisah dongeng semata­mata tetapi ianya adalah kisah benar.

Sampai sekarang kita masih boleh melihat bukti­bukti tersebut. Seorang ahli arkeologi bernama Ron Wyatt pada tahun 1988 mengakui bahawa dia telah menemui beberapa b4ngkai roda kereta tempvr kuno di dasar laut merah.

Menurutnya, mungkin ini adalah bangk4i kereta tempvr Pharaoh yang t3nggeIam di dasar laut semasa digunakan untuk mengejar Musa bersama para pengikutnya.


Gambaran saat k3jadian

Menurut pengakuannya, selain menemui beberapa bangkai roda kereta tempur berkuda, Wyatt bersama para krunya juga turut menemui beberapa tulang manusia dan tulang kuda ditempat yang sama.

Penemuan itu menguatkan lagi bahawa s!sa tulang belulang itu adalah merupakan sebahagian dari k3rangka para b4la t3ntara Pharaoh yang t3nggelam di laut Merah.

Hasil kajian yang dilakukan di St9ckhlom University terhadap beberapa s!sa tulang belulang yang ditemui itu memang benar bahawa struktur dan kandungan beberapa tulang tersebut telah berusia sekitar 3500 tahun, dimana menurut sejarah, per!stiwa tersebut berlaku pada kvrun yang sama.

Selain itu, turut ditemui poros roda dari salah satu kereta kuda yang kini keseluruhannya telah ditutupi dengan batu karang, bentuk asalnya sukar untuk dilihat secara jelas.

Mungkin Allah sengaja melindungi bukti­bukti ini untuk menunjukkan kepada kita semua bahawa mukj!zat yang diturunkan kepada utusanNya merupakan suatu yang nyata dan bukan dongeng.

Di antara beberapa bangkai kereta, turut ditemui sebuah roda dengan 4 buah jerijji yang diperbuat daripada emas. Sepertinya, inilah s!sa dari roda kereta kuda yang ditunggang oleh Pharaoh Raja F!raun.

Berdasarkan peta, menurut para ahli pengkaji sejarah di situlah sekitar lokasi dimana Nabi Musa bersama para kaumnya menyeberangi laut Merah. Lokasi penyeberangan itu berada di Teluk Aqaba di Nuweiba.

Kedalaman maksimum sekitar lokasi penyeberangan adalah 800 meter di sisi ke arah Mesir dan 900 meter di sisi ke arah Arab. Sementara itu di sisi utara dan selatan lintasan penyeberangan kedalamannya mencapai 1500 meter.

Kecerunan laut dari Nuweiba ke arah Teluk Aqaba sekitar 1/14 atau 4 darjah, sementara itu dari Teluk Nuweiba ke arah daratan Arab sekitar 1/10 atau 6 darjah.

Kira­kira jarak antara Nuweiba ke Arab adalah sekitar 1800 meter. Lebar lintasan Laut Merah yang terbelah kira­kira 900 meter. Menurut sumber lain jaraknya kira­kira mencapai 7 km, dengan jumlah pengikut Nabi Musa sekitar 600.000 orang dan waktu yang ditempvh untuk menyeberang sekitar 4 jam.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumat

Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply