“Tidak ada SOP untuk hari ni”-Pereka Fesyen Tempatan Slumber Buat Lawak Tak Pakai Mask, Tiada Jarak Fizikal

Pertunjukan fesyen baru-baru ini mengundang k3caman rakyat Malaysia  kerana didakwa mel4nggar Prosedur Operasi Standard (S0P) C0vid-19.

Dalam pada prosedur operasi standard (SOP) yang kian dilonggarkan oleh kerajaan, sudah pasti ramai yang cuba meneruskan kelangsungan hidup serta aktiviti yang sekian lama tertangguh.

Sama juga seperti jenama busana popular tempatan yang mengambil kesempatan ini untuk melangsungkan acara fesyen bagi koleksi raya untuk tahun 2021 kelmarin.

Meskipun turut ditayangkan secara langsung menerusi laman Facebook dan YouTube namun kelihatan ramai hadirin yang memenuhi acara tersebut daripada beberapa keping foto yang dikongsikan di akaun rasmi Instagram jenama tersebut.

Seorang pengguna di Twitter mempersoalkan pertunjukkan itu di mana orang dapat dilihat duduk bersebelahan dan tidak memakai pelitup muka  sebagaimana yang diwajibkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Sementara itu, di akaun Twitter lain menyiarkan video yang didakwa pengasas syarikat itu yang mengatakan bahawa mereka tidak perlu mengikuti SOP untuk acara tersebut

“Tidak ada SOP untuk hari ini dan jika ada s4man, boleh menuntut kompaun tersebut dari Awin”

Hafiz Hamids, Founder  Leeyanarahman

VIDEO :

Founder sendiri cakap tak follow SOP. Huhu pic.twitter.com/Z79n5AfkOu

— Ainnnnnn (@ain_nasar) March 25, 2021

Rata-rata netizen meluahkan rasa kesal dengan jenama tersebut yang sepertinya tidak ambil pusing mengenai kepentingan menjaga diri pada saat yang genting ini bagi memastikan negara dapat membendungi w4bak C0VID-19.

Rakyat Malaysia, kini masih terpaksa menjalani Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) sejak tahun lalu  kenaikan den.da dari RM1,000 menjadi RM10,000,. Rata-rata rmai pengguna media sosial tidak berpuas hati kerana rancangan itu tidak mengikut panduan.

Ramai pengguna mendesak polis untuk menyi.asat kejadian tersebut kerana mela.nggar SOP.

Netizan  juga meminta agar jenama itu dib0ikot

Berikut adalah 3 tempat yang mungkin memerlukan anda untuk memakai pelitup muka:

Hospital dan klinik adalah tempat wajib pakai mask muka

Sememangnya hospital mahupun klinik adalah tempat untuk merawat individu yang sakit. Jadi ini bermakna ia merupakan sebuah tempat yang dipenuhi dengan pelbagai jenis kuman, bakteria dan vir.us.

Jadi pemakaian face masks pastinya dapat membantu melindungi diri dan mencegah daripada dijangkiti sebarang virus mahupun bakteria.

Sekurang-kurangnya pemakaian topeng pelindung muka akan dapat mengurangkan risiko jangkitan.

Malahan ada kajian yang mengatakan bahawa hospital adalah tempat terkumpulnya pelbagai jenis bakteria. Sudah tentu ia berpunca dan dibawa masuk ke dalam hospital oleh individu yang sakit.

Pengangkutan awam

Bagi individu yang menjadikan pengangkutan awam seperti bas ataupun kereta api sebagai pengangkutan utama, pasti tahu keadaannya apabila terpaksa bersesak dengan ramai individu.

Sudah tentu tidak selesa, apatah lagi apabila ada individu berhampiran anda yang bersin mahupun batuk. Aduh, tiada pilihan lain, mahu tidak mahu anda terpaksa melalui situasi seperti itu.

Oleh itu, memakai face masks pastinya cara terbaik untuk menghindari keadaan sebegitu.

Dalam masa yang sama, ia membantu mengurangkan sebarang risiko jangkitan, sama ada daripada individu lain mahupun anda sendiri yang menyebarkannya.

Bahkan, jika anda memilih untuk menggunakan perkhidmatan e-hailing, seperti Grab Car, Uber atau MyCar, anda tetap perlu memakai topeng muka.

Nak Jimat Duit, Pakai Pelitup Muka Fabrik- Berkesan Ke? Guna Jenis Ini Jika Tak Nak PKP Kembali

Tempat wajib pakai mask: Kawasan awam seperti panggung wayang, pasar awam

Apa itu tempat awam? Sudah tentu ia tempat yang menjadi tumpuan dan boleh diakses oleh ramai individu.

Contohnya seperti pusat membeli-belah, taman permainan, pasar tani, pasar malam, pasar raya, panggung wayang serta kawasan tumpuan pelancong.

Tempat-tempat seperti itu sebenarnya boleh menjadi tempat penyebaran penyakit. Ia disebabkan anda tidak tahu keadaan individu yang ada di sana.

Mereka mungkin tidak sihat seperti mengalami batuk, demam mahupun selesema. Lebih malang lagi apabila mereka lalu di sebelah anda dan bersin.

Risiko penyebaran vir.us melalui air liur sangat tinggi. Alamak!

Jadi jika anda ingin pergi ke sebarang tempat awam, pakailah face masks. Ia boleh dijadikan perlindungan pertama anda daripada sebarang jangkitan.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: https://www.jalankami.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.