Semalam Berltahu Tak Lnggar S0P, Hari Ini lsteri Yang Zlarah Suami Kena Dnda. Ini Jumlah K0mpaun

Sebelum ini tular gambar kehadiran isteri dan anak anggota polis di sekatan jalan raya (SJR) di Persiaran Selatan-Hala Keluar Ke Dengkil dikatakan untuk memberi sokongan m.oral kepada anggota yang bertugas semasa Aidilfitri.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Mohd Fadzil Ali berkata semalam, s.iasatan mendapati gambar yang tular itu disahkan berlaku di SJR berkenaan.

“Kejadian berlaku pada 13 Mei iaitu hari pertama sambutan Aidilfitri, kira-kira jam 1 tengah hari di SJR-2 Persiaran Selatan-Hala Keluar Ke Dengkil.

“Anggota itu bertugas di Ibu Pejabat Daerah Putrajaya dan tinggal di daerah Putrajaya bersama keluarga dan anak beliau berumur 11, 10 dan 5 tahun,” katanya menerusi kenyataan semalam.

Ziarah Suami

Terkini, isteri anggota polis yang tular di media sosial kerana menziarah suaminya di sekatan jalan raya (SJR) Persiaran Selatan hala keluar ke Dengkil, Putrajaya dik.ompaun RM 2,000 semalam kerana melang.gar prosedur o.perasi standard (SOP) P.erintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Fadzil Ali berkata, susulan k.es ziarah suaminya di SJR pada 13 Mei lalu, polis menerima pelbagai reaksi masyarakat.

Menurutnya, s1asatan lanjut dijalankan dan hasil mendapati anggota itu dan keluarganya tinggal di daerah Putrajaya.

“Isteri dan anak-anak anggota terb.abit datang menaiki dua kenderaan yang berbeza untuk singgah sebentar bagi menyerahkan juadah Aidilfitri kerana suami bertugas pada pagi itu.

“Bagi d.akwaan menaiki kenderaan melebihi had tiga orang untuk sebuah kenderaan, tiada k.ompaun yang dikeluarkan kerana mereka menaiki dua kenderaan berbeza,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Bagaimanapun katanya, k.ompaun dikeluarkan semalam ke atas isteri anggota terbabit mengikut P.eraturan 21 (PU a 225/20212) Ziarah Hari Raya Aidilfitri (No 21 Kes.alahan-Kes.alahan Lain Yang Diperuntukkan Dalam S0P Yang Dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara) Akta Penc egahan dan Pengawalan Penyakit Berja.ngkit 1988 kerana pelang.garan S0P PKP dengan menziarah suami di SJR.

“Pada awalnya, perb.uatan itu dilihat sebagai satu tanggungjawab isteri untuk memberi sokongan m.oral kepada suami yang sedang bertugas dengan menghantar juadah di pagi raya.

“Namun, kepentingan awam adalah melebihi kepentingan individu dan pihak polis tidak mahu perb.uatan sedemikian dijadikan a.lasan oleh semua ahli keluarga petugas untuk melawat keluarga yang bertugas di lapangan pada hari raya atau pun hari biasa,” katanya.

Beliau berkata, polis tidak berkompromi sekiranya wujud sebarang pelanggaran S0P PKP dan akan mengambil t.indakan terhadap sesiapa saja tanpa mengira sama ada orang awam mahu pun anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) sendiri.

Kredit : HMetro

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber : https://kisahbena.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.