[VIDEO] ‘Ibu mana tidak sedih, melihat anak tertidur menahan lapar’

Melaka: “Ibu bapa mana tidak sedih melihat anak tertidur akibat menahan lapar kerana tiada apa yang hendak dimakan,” luah Erala Ismail, 45.

Erala memberi reaksi itu bagi menceritakan kehidupan dia sekeluarga yang semakin terhimpit selepas suaminya, Syed Sidiq Abudin Syed Abdul Aziz, 42, hilang pekerjaan sebagai pembantu dapur di sebuah medan selera sejak enam bulan lalu.

Lebih menyedihkan, kesempitan hidup menyebabkan dia bersama suami dan tiga anak berusia antara 10 hingga 16 tahun terpaksa tinggal berhimpit di sebuah bilik kecil berkeluasan kira-kira 219 meter persegi yang disewa di Jalan Munshi Abdullah, di sini.

Erala yang bekerja sebagai pembantu jualan berkata, suaminya ada mencari kerja lain tetapi disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tiada yang hendak ambil bekerja jadinya kini bergantung kepada gaji saya sahaja.

“Jika dulu dengan gajinya RM35 sehari dapat membantu menyediakan makan untuk keluarga,” katanya ketika ditemui semalam.

ERALA tidak dapat menahan sebak menceritakan kesempitan hidupnya. FOTO Nuraliawati Sabri

Katanya, kali ini dia dan suami sudah buntu dan tidak sanggup melihat anak mengikat perut menyebabkan mereka mencuba nasib dengan menggantungkan kain serban sebagai bendera putih di luar tingkap bilik sewa mereka pada petang Selasa lalu.

“Saya serta suami memang tiada duit langsung, bukan kata RM10 malah RM2 pun tidak ada malah barangan makanan juga sudah habis dan gas yang tinggal cuma cukup untuk memasak air sahaja.

“Jika kami tidak berbuat sesuatu sementara tunggu saya dapat gaji mungkin anak terpaksa berlapar sebab itu saya dan suami mencuba nasib gantung bendera putih,” katanya.

Pagi semalam, keluarga Erala menerima bantuan barangan makanan yang disampaikan Ahli Parlimen Kota Melaka Khoo Poay Tiong serta majikan tempatnya bekerja.

ERALA bersama suami dan anak di hadapan bilik sewanya. FOTO Nuraliawati Sabri

Menceritakan lanjut kesusahan hidupnya, Erala mengakui bilik yang disewa untuk keluarganya berteduh itu tidak selesa buat anaknya yang semakin membesar, namun disebabkan masalah kewangan mereka tiada pilihan.

“Saya dan suami bukannya tidak terfikir untuk mencari tempat tinggal lebih selesa namun kerana kadar sewa yang agak tinggi selain perlu menyediakan sejumlah wang deposit yang tinggi menyebabkan terpaksa melupakan hasrat itu.

“Alhamdulillah anak tidak mervngut, mereka memahami keadaan kami yang susah, namun begitu jauh di sudut hati saya terselit rasa bersalah,” katanya.

VIDEO :

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: Mymetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.