“Abang S0lat? Rvkun Iman Ada Berapa?” – Nak B4ntu Atau Tarbi4h Bvat Kuiz Ag4ma? Individu Ini Dikec4m Netizen!

Hari ini rata-rata rakyat yang hilang pekerjaan dan dihimpit dengan permasalahan ekonomi seringkali menjadi topik utama dalam media sosial. Ramai artis, badan-badan NGO yang turun padang dengan menghulurkan bantuan dengan berbentuk beras, dan barang-barang keperluan asas di rumah.

Baru-baru ini, tular sebuah video memperlihatkan seorang lelaki berpakaian putih sedang memberi bantuan kepada golongan susah di tepi jalan.

Namun, apa yang mencvri perhatian netizen adalah tindakan lelaki berkenaan did4kwa seperti sedang memberi ‘tazkir4h’ dengan cara yang agak kasar kepada golongan tersebut sebelum menghulurkan bantuan.

Beri ‘tazkirah’ dengan cara k4sar

Bukan setakat itu sahaja, beliau turut bertanyakan soalan seperti berapa rukun iman, niat solat fardu Maghrib dan sebagainya.

Video berdurasi 1 minit itu telah dikongsi oleh saudara @NazrudinRahman menerusi akaun Twitter miliknya.

Namun, tular dalam Twitter milik akaun @NazrudinRahman yang memuatnaik satu video durasi 1 minit 50 saat dengan kapsyen:

“Aku jij1k dengan keangkvhan, terutama dari golongan ‘terpelajar’. Orang tengah kebvlur, dia boleh bagi syarat kena solat? Kena jawab quiz agama sebelum mendapat bantuan? This is wrong. So so wrong astaghfirullah. Dimana hilangnya ikhlas dan perikemanusiaan?

Jom Lihat Video Dibawah:

Jom lihat apa kata netizen:

“Kita huznuz0n, mungkin mereka x dtg solat kat sejid. Ustaz selalu nampak mereka melalaikan solat, mungkin dah ditegvr banyak kali oleh jemaah surau tapi tak diendahkan. Mungkin dengan cara ini semua orang dapat hiday4h. Kita doakan saja baik2. Untuk ustaz dgn untuk mereka yg lain”

“Time macam ni baru nampak macam mana geng2 ni layan orang Yang seagama dengan dia. Orang tengah susah bagai. Datang bagi takzirah pulak. Rasa malu betul tengok keadaan macam ni. Boleh tak paling kurang dia Cuba jadi manusia?. Panas pulak tengok video ni.”

“dia tanya benda senang je. sepatutnya dijawab dgn yakin. tapi perlu ke buat masa2 p4ndemik ni. nak bagi bantuan tu biar lah cepat2 kan settle. ini dah la tanya depan org ramai. berkumpul pulak dkt situ.”

Walau apa pun, tindakan lelaki ini seharusnya dinilai pada aspek positif dan masyarakat seharus nya mendoakan kebaikan.

Sumber:Twitter

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: http://www.dnq.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.