Jangan Sesekali Meletakkan Telefon Berhampiran Dengan Kepala Anak

Ada segelintir ibu bapa yang selalu meletakkan telefon berhampiran dengan bahagian kepala anak bila si kecil tidur. Namun tanpa menyedari, tindakan itu sebenarnya boleh mendatangkan ba haya yang tidak kelihatan.

Menurut bekas jurutera syarikat Intel dan Western Digital ini, radiasi yang terhasil dari gelombang isyarat telefon pintar, berupaya menjejaskan sel-sel 0tak anak-anak kecil yang sedang berkembang. Perkara ini bukanlah sesuatu yang baru dan sudah ramai yang mengkajinya.

Jadi, ibu bapa diminta untuk tidak berbuat demikian di masa akan datang bagi mengelakkan anak-anak kecil berisik0 menghidap penya kit yang tidak diingini. Semoga informasi dari Puan Nana Farhanah ini bermanfaat.

PERKARA ini kadang-kadang berlaku pada saya dan anak-anak. Sambil-sambil menidurkan atau menyusukan anak, sambil itu reply mesej (pm) dari pelanggan. Kadang-kadang sampai tertidur. Sedar-sedar saja, telefon bimbit berada di kepala anak kecil.

Allah, masa itu terkilan sangat. Terkilan sebab teringat betapa tidak bagusnya apabila telefon pintar ini diletakkan berdekatan dengan kepala anak. Tahu tak, kenapa tak eloknya telefon pintar diletakkan berdekatan dengan bahagian kepala anak-anak kecil?

Radiasi dari signal telefon bimbit ini sangat berba haya, lebih-lebih lagi pada anak-anak kecil kerana ia boleh menjejaskan sel-sel 0tak yang sedang berkembang terutamanya bayi berusia enam bulan ke bawah.

Antara risik0 lain:

  • K4n ser
  • Tum0r 0tak
  • Parkins0n
  • Alzhei mer
  • S4 kit kepala atau mig rain
  • S4 kit mata atau ra bun

Risik0-risik0 ini bukan terdedah kepada anak-anak sahaja, tetapi juga pada golongan dewasa. Jadi, sebelum masuk tidur, pastikan anda telah melakukan dua perkara ini:

Dah selesaikan semua urusan berkaitan dengan telefon bimbit.

Matikan WiFi atau data internet. Letak telefon jauh dari tempat tidur.

Ini baru kesan letak telefon di bahagian kepala, belum masuk lagi kesan anak-anak bermain telefon. Nanti saya kongsikan lagi maklumat mengenainya.

Nana Farhanah

Bekas jurutera di Intel dan Western Digital

Sumber: The Reporter

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: SLViral

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.