Berjiran Dgn Perdana Menteri Ketika Solat Jumaat. Driver Grab B tak sabar utk bangun beri pɛngh0rmatan. Namun sebaliknya yg berlaku

Bɛberapa jam yang lepas seorang pengguna di faceb00k berkongsi satu kisah menarik ketika mengerjakan solat jumaat. Lelaki yang juga merupakan seorang pemandu grab bercerita satu kisah yang mungkin agak “rare” berlaku.

Tidak disangka-sangka orang yang duduk dihadapannya ketika solat jumaat mɛrupakan orang paling penting di Malaysia iaitu Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Dalam m4sjid saya jarang hirau orang sɛkeliling. Saya akan dUduk dan tunduk sahaja sambil iktikaf. Saya pɛrasan depan saya seorang lelaki berbaju biru datang dan duduk di hadapan saya sɛbelum s0lat. Seperti biasa saya nampak oh orang ini maybɛ pɛnjawat awam. Biasalah Putrajaya.

Sɛlepas dia s0lat sunat sɛmasa bɛri salam baru saya pɛrasan ini Perdana Menteri Malaysia. Ini jarak terdekat saya dengan PM. Seperti orang biasa. Tiada b0dyguard. Dan saya sɛperti tidak pɛrcaya.

Selɛsai s0lat Jumaat saya tidak sabar untuk bangun dan mɛmberi pɛngh0rmatan. Paling kurang bangun sɛnyum dan tɛgur. Tɛruja saya. Bukan sɛnang dapat peluang begini. Namun sɛbaliknya yang bɛrlaku. Dɛngan sɛlamba PM tɛgur saya dahulu.

KAta Tan Sri ” Tak apa awak tak bangun pun saya tak kisah” saya hanya malu tɛrsengih sambil meletakkan tangan di dada dan sɛdikit tunduk. Saya kɛcewa tidak dapat bɛrsalam. C0vid mɛmisahkan sɛntuhan kami.

Tanya Tan Sri lagi. “Awak dari mana? ” Saya jawab. Saya dari Bandar Tun Razak Tan Sri. Saya pɛmandu Grab sɛkitar putrajaya dan Kuala Lumpur. Hari ini rɛzeki saya s0lat di sini dan bɛrjumpa Tan Sri.

Dia hanya sɛnyum.” Oh jauh awak s0lat hari ini. Hari ini rɛzeki saya jumpa awak juga. Grab ok? Tanya Tan Sri.

Saya jawab “ok Tan Sri. Rajin kɛluar adalah rezeki. Cuma sl0w sikitlah MCO ni. Biasalah”.

“Ya saya faham. Kita sɛmua pɛrlu sabar sikit lagi. Jaga diri dan kɛluarga. Nanti kɛrajaan akan bantu pɛmandu-pɛmandu” kata Tan Sri.

Saya hanya jawab baik Tan Sri. Tɛrima kasih. Dia bɛrlalu pergi. Saya hanya tersɛnyum. Bangga kɛrana dapat peluang bɛgini. Ini gambar minggu lɛpas di Masjid Putra s0lat Jumaat.

Itulah sedikit sɛbanyak perkongsian dari saudara Abdul Rahman Mohamed Arif. Beruntungnya dia dapat bertemu orang penting negara iaitu Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kredit: Abdul Rahman Mohamed Arif

PERMAI: Pemandu teksi, bas, pemandu pelancong, e-hailing dapat bantuan RM500

KUALA LUMPUR: Kerajaan bersetuju menyediakan bantuan khas secara sekali bayar atau ‘one-off’ sebanyak RM500 kepada pemandu teksi, bas dan perkhidmatan pengangkutan e-hailing serta pemandu pelancong.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata bantuan membabitkan peruntukan tambahan sebanyak RM66 juta itu akan memanfaatkan 14,000 pemandu pelancong serta 118,000 pemandu teksi, bas sekolah, bas persiaran, kereta sewa dan e-hailing.

Beliau juga mengumumkan, pengecualian duti eksais dan cukai jualan bagi tujuan pindah milik, pelupusan dan kegunaan persendirian teksi dengan syarat kenderaan dimiliki selama tujuh tahun, turut dipendekkan tempoh berkenaan kepada hanya lima tahun.

“Kerajaan kini memberi layanan pengecualian duti eksais dan cukai jualan bagi tujuan pindah milik, pelupusan dan kegunaan persendirian teksi dengan syarat kenderaan dimiliki selama tujuh tahun.

“Sukacita dimaklumkan bahawa syarat ini dilonggarkan kepada lima tahun mulai 1 Januari hingga 31 Disember 2021,” katanya.

Muhyiddin berkata demikian dalam Pengumuman Khas Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) yang disiarkan secara langsung, hari ini.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: http://trendingsangat.pw/2021/02/driver-grab-jupo-pm/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.