P0tong Giliran V4ksin C0V1D 19, Mereka Mungkin Akan Dikomp4un!

Kerajaan mewujudkan Garls Panduan Penetapan Senarai Barisan Petugas Hadapan bagi menge lakkan 1su ‘po.tong barisan’ untuk program vamksinasi C0vld-19, kata Menteri Penyelaras Program lmunisasi C0vld-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin.

Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata keputusan itu dibuat pada Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) yang mana dokumen garis panduan tersebut memperin.cikan mengenai petugas barisan hadapan.

Katanya beliau dan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba telah menandatangani dokumen garis panduan itu yang akan dimu.at naik di laman sesawang https://www.vaks1nC0vld.gov.my/, Kementerian Kesihatan serta Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi bagi menjelaskan takrifan barisan hadapan.

“Jadi, soal queue cu.tting t.idak lagi timbul di pus.at pemberian vksinasi kerana ada garis panduan yang jelas dan mereka diminta untuk ikut garis panduan tersebut.

Garis panduan ini akan menyatakan secara jelas siapa yang layak dan siapa yang be.lum layak untuk menerima vksin dalam fasa satu,” katanya dalam sidang media bersama Dr Adham selepas menghadiri mesyuarat JKVAV, di Putrajaya hari ini.

Khairy berkata kerajaan juga memperti.mbangkan tindakan kommpaun kepada mana-mana individu yang didapati melangkau giliran untuk mendapatkan su.ntikan vksin C0vld-19.

Khairy berkata kuasa tambahan mungkin diberikan kepada Menteri Kesihatan untuk mengenakan komp.aun tersebut.

Mengul.as mengenainya, Dr Adham berkata terdapat peruntukan dalam Akta Pence.gahan dan PengawaIan Pnyakit Berjngkit 1988 (Akta 342) yang membolehkan mana-mana lndividu yang mengha.lang atau membantu.tkan usaha pencega.han pnyakit dibawa ke muka pengadilan.

Dalam pada itu, Khairy menyeru orang ramai menyalurkan ad.uan berkaitan lsu “po.tong barisan” untuk membolehkan lebih ramai petugas hadapan yang layak menerima sun.tikan vksin C0vld-19 tersebut.

Khairy berkata JKJAV juga bersetuju membentuk jawatankuasa kecil bagi melihat permintaan mewujudkan kategori baharu untuk mereka yang memohon disenaraikan sebagai barisan hadapan.

Mengenai pendaftaran bagi menerima sntikan vksin C0vld-19 di aplikasi MySejahtera, beliau berkata seramai 1,468,137 atau 6.1 peratus rakyat telah berdaftar setakat 11 pagi tadi.

“Tahap pendaftaran masih rendah kerana sa.saran kita ialah 80 peratus. Dijangkakan angka ini akan meningkat selepas 5 Mac ini apabila pendaftaran dibuka melalui talian hotline dan laman web www.vksinC0vid.gov.my,” katanya.

Bilangan penerima vksin setakat ini ialah 17,064 orang dengan Sarawak mencatatkan angka tertinggi diikuti Pahang dan Perak, katanya.

Sumber: Bernama

 

 

 

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber : https://dbongkar.com/2021/03/01/giliran-kj/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.