“Kami Dir4ba Dari Belakang” -Pelajar Perempuan Dim4lukan, Dir4ba Untuk Periksa Dtg Bulan. Benda Ni Sudah Lama Rupanya

Amalan memeriksa pelajar perempuan secara fizikal untuk membuktikan mereka datang bul.an dikatakan berlaku sejak 20 tahun lalu, menurut pelajar dan bekas pelajar di beberapa buah sekolah.

Perbuatan yang dilakukan para guru, warden asrama dan pengawas itu antara lain meminta pelajar menunjukkan kes4n d4rah pada tuala wanita, melakukan c4litan pada kem4luan dengan kapas, tisu atau jari mereka untuk membuktikan mereka tidak boleh bersolat jemaah kerana mengalami h4id.

Malah pelajar juga diraba di bahagian al4t su.lit untuk mengetahui sama ada mereka memakai tu4la wanita.

Sekumpulan individu bercakap kepada Malaysiakini bagi menceritakan pengalaman mereka di sekolah berasrama yang dianggap “mem4lukan”.

Malaysiakini dimaklumkan bahawa amalan seumpama ini kebanyakannya berlaku di sekolah berasrama penuh namun ada juga kes yang terjadi di sekolah harian dan sekolah agama persendirian.

Sekumpulan individu menghubungi Malaysiakini untuk berkongsi cerita mereka selepas isu itu dibangkitkan seorang pengguna Twitter yang bertanya mengenai apakah amalan tersebut masih berlaku di sekolah.

Bebenang Twitter yang berkongsikan kisah-kisah ini dikongsikan lebih daripada 6,000 kali. Mereka tampil mengatakan bahawa mereka ingin melihat amalan mem4lukan itu dihentikan.

Semua nama telah diubah untuk melindungi identiti mereka yang terlibat.

‘Kami diraba dari belakang’

Siti N *, seorang pelajar di sekolah agama persendirian menceritakan bahawa dari Isnin hingga Khamis, pelajar diwajibkan bersolat jemaah, manakala pelajar yang datang bul4n ditempatkan di sebuah bilik di mana kitaran h4aid mereka dicatat dalam buku rekod.

“Kadang-kadang, mereka akan beri kami sehelai kertas atau tisu, minta kami ke tand4s dan tunjukkan dar4h h4id kami,” katanya melalui WhatsApp.

“Saya ingat pada satu ketika, mereka minta kami berkumpul di padang bola.

“Guru dan pengawas mesti periksa seluar d4lam kami satu persatu dengan mer4ba belakang kami. Ia agak meng4ibkan dan saya merasa sangat menjij.ikkan, ”kata Siti yang kini menuntut di universiti.

Pada usia 13 tahun, Adriana berkata dia memasuki sekolah asrama, namun pengetahuan yang sedikit mengenai kitaran h4id menyebabkan dia tidak dapat membezakan antara keputihan normal dan dar4h h4id.

Adriana berkata pada satu malam dia duduk di bilik prep semasa solat berjemaah sebelum ditangk4p ketika pemeriksaan mengejut. Apabila diperiksa, dia tiada tanda-tanda mengalami pend4rahan.

“Senior yang bertanggungjawab menyangka saya berboh0ng dan mem4ki saya, bersama dengan senior lain.

“Saya trauma dan sejak itu, saya akan gunakan semula tu4la wanita yang sama sepanjang hari untuk memastikan ada d4rah.

“Bila diingat semula, sangat menjiji.kkan sebab saya kena gunakan tu4la w4nita yang ada d4rah sejak hari itu, hanya untuk buktikan yang saya dalam h4id,” kata Adriana, yang kini berusia 21 tahun.

Sindir4n luc4h oleh guru

DH pula tidak pernah menceritakan mengenai kej4dian di sekolah rendah dan sekolah menengah ketika bersekolah di dua sekolah perempuan di Kelantan.

Katanya, solat Zohor berjemaah diwajibkan bagi semua pelajar dan mereka akan menjalani pemeriksaan mengeju.t secara rawak.

“Jika ustazah yang bertugas, lebih baik kita lari dan sembunyi, jika tidak, dia akan heret kita ke tandas dan buatkan kita ‘menyapu darah kita’ di tisu.

“Kalau ada yang pakai tampon, dia akan m4lukan mereka, dengan tanya gatal sangat nak masuk k**e? Kata-kata tu menyebabkan saya tidak menggunakan tampon sehingga berusia 20-an,” katanya yang menyokong Pendidikan S3ks diajarkan di sekolah.

H4id tak teratur dicurig4i

Ash** berkata insiden itu adalah rutin yang berlaku di sekolah berasrama penuh di Selatan tanah air, di mana mereka dari ‘skuad agama’ mensasarkan pelajar perempuan yang duduk di luar surau sekolah.

“Kami akan beratur di luar tandas, tunggu giliran dan satu atau dua orang anggota ‘skuad’ akan periksa bahagian v4gina. Selalu hanya melalui kain kami, tapi itu pun rasa sangat pelik,” katanya.

Kata Ash, dia mengalami h4aid yang tidak teratur dan perkara itu menyebabkan dia dicuri.gai.

“Kadang-kadang mereka panggil saya keluar, empat atau lima daripada mereka akan kerumun saya dan mereka malah mengugut akan paksa saya tanggalkan seluar d4lam saya,” kata Ash yang meninggalkan sekolah asrama itu pada usia 16 tahun untuk masuk ke sekolah biasa.

Faekah *** berada di tingkatan 1 di sebuah sekolah asrama apabila dia diperiksa untuk mengetahui sama ada dia datang h4id atau tidak.

“Saya tidak tahu banyak tentang h4id ketika tu dan jika ada keputih4n saya juga akan anggap itu adalah h4id. Jadi satu hari seluar d4lam saya keluar cair4n dan sebab itu saya ke bilik prep.

“Tapi bila malam ketika spot check, saya tiada sebarang keputih4an dan senior ingat saya berb0hong.

“Sejak saat itu, kalau saya datang haid sepanjang hari, saya akan gunakan kembali tu4la wanita yang sama untuk lulus spot check waktu malam

“Tapi bila dilihat semula, itu sangat menj.ijikkan sebab saya perlu gunakan tuala wanita sama yang ada darah pada siang hari hanya untuk menyenangkan mereka dan untuk benar-benar buktikan bahawa saya sedang h4id,” tambahnya.

Amalan itu masih berlaku

Sekurang-kurangnya dua pelajar yang bercakap dengan Malaysiakini, mengatakan amalan itu masih berlaku sehingga ke hari ini.

Bee** yang bersekolah di sekolah yang sama dengan Ash berkata ‘c4litan h4id’ untuk buktikan mereka tidak boleh bersolat masih berlaku, malah mereka dikenakan hukum4n yang menjij/ikkan.

“Ramai daripada kami, ketika masih junior dip4ksa mer4mas tuala wanita yang berlumuran d4rah kerana disy4ki kami tidak membuangnya dengan betul.

“Itu masih mengh4ntui fikiran saya sampai sekarang,” katanya yang mengatakan ramai pelajar bimbang untuk bercakap mengenai perkara itu.

Selain perlec3han fizikal, Jana yang merupakan seorang lagi pelajar menceritakan tentang kata-kata seorang guru kepada mereka yang mengel4k untuk melakukan ‘ujian datang bul4n’.

“Yang selalu datang h4id dan tidak datang (spot check) pasti meng4ndung,” kata seorang warden di sekolah, menurut Jana.

“Waktu itu kami baru berada di Tingkatan 1 dan kata-katanya sangat meny4kitkan,” katanya.

Dr Harlina Siraj

Pakar obstetrik dan ginekologi dan Pendidikan Perub4tan (Pengajaran Klinikal) dari Fakulti Perub4tan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM, Dr Harlina Halizah Siraj berkata tindakan sedemikian mengg4nggu priv4si wanita.

“Sebagai pakar obstetrik dan p4kar sakit pu4n, saya percaya seorang perempuan muda tidak harus membuktikan yang dia mengalaminya (kedatangan h4id),” kata Dr Harlina kepada Malaysiakini.

Sementara itu, Pengerusi Biro Guaman dan Pembangunan Komuniti Wanita PKR Fadhlina Sidek berkata dia menentang keras perbuatan mem4lukan seumpama itu.

“Tindakan meraba-raba anak gadis untuk pastikan sama ada mereka sedang h4id atau tidak adalah g4ngguan s3ksual, manakala tindakan meminta mereka menunjukkan tuala wanita berd4rah sebagai bukti h4id adalah satu kesal4han membuli, meng4ibkan dan mengg4nggu em0si gadis-gadis ini,” katanya.

Reaksi pertubu.han wanita

Mengulas isu itu, All Women Action Society (AWAM), Sisters In Islam (SIS) dan Pertubuhan Pembangunan Kendiri Wanita dan Gadis (WOMEN: Girls) menuntut Kementerian Pendidikan (KPM) menangani isu g4ngguan s3ksual, perlec3han fizikal dan kec4m badan (b0dy sh4ming).

Katanya, perbuatan itu dilakukan dengan alasan tindakan disiplin terhadap pelajar, namun sebenarnya merupakan g4ngguan dan salahguna kuasa.

“Pemeriksaaan meng3jut datang bul4n; Pemeriksaan meng3jut secara fizikal untuk ‘barang terl4rang’; badan, pakaian dan hu.bungan int.im yang memalukan di khalayak ramai; pengantunan kanak-kanak (child gr0oming); c4bul, menamp4r dan mencubit pu.ting bu4ah d4da sebagai hukum4n adalah beberapa kejadian pel4nggaran yang dialami oleh pelajar di sekolah-sekolah di Malaysia yang mendapat perhatian orang ramai baru-baru ini,”kata kumpulan wanita itu dalam satu kenyataan bersama.

Mereka menyebut insid3n tersebut dilaporkan berlaku di institusi pendidikan – tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah berasrama dan universiti.

“Di bawah Akta Kesalahan-Kesalahan S3ksual Terhadap Kanak-kanak 2017 dan perbuatan mengg4nggu kesantunan di bawah Seksyen 354 Kanun Kes3ksaan, kes-kes ini boleh dianggap sebagai kes4lahan jen4yah dan boleh dihu.kum oleh undang-undang.

“Dengan melakukan tindakan tersebut atau membiarkan tindakan tersebut dilakukan oleh guru / warden / pengetua, pihak berkuasa sekolah di Malaysia mengajar semua pelajar adalah OK untuk menc4bul tub.uh badan orang lain tanpa perset.ujuan mereka dan memperlakukan mereka tanpa rasa horm4t atau m4ruah,” kata kumpulan itu.

Sementara itu, bekas timbalan menteri pendidikan Teo Nie Ching berkata setakat ini tidak jelas sama ada terdapat garis panduan kementerian yang secara khusus menjelaskan mengenai kaedah bagi menentukan sama ada seseorang pelajar perempuan mengalami h4id atau sebaliknya.

Berikut pula reaksi dari netizan

“Nak suruh orang solat berjemaah pun jangan lah sampai begitu, hingga membuatkan anak anak muda trauma dengan apa yang mereka alami sewaktu bersekolah dahulu. Nauzubillah Min Zalik, semoga yang melakukan perbuatan yang mengarut tu bertaubat kepada Allah swt dan memohon maaf kepada pelajar pelajar yang terkena perbuatan mereka ini.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber : http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.