Kenali Puteri Sultan-Sultan Yang Ada Di Malaysia. Perak Tu Paling Comel

Malaysia merupakan sebuah negara yang unik yang mana negara ini memiliki Sembilan kerajaan negeri yang dipayungi oleh kuasa seorang Sultan. Setiap lima tahun, Sembilan Sultan ini akan bergilir-gilir menjadi Yang di-Pertuan Agong Malaysia.

Mungkin ada dari kita mengenali putera-putera Sultan di Malaysia yang telah dinamakan sebagai putera mahkota, kecuali negeri Perak yang mana negeri tersebut memiliki sistem penggiliran takhta yang unik. Anak lelaki sulung kepada Sultan Perak tidak semestinya bakal mewarisi takhta disebabkan sistem penggiliran di antara keluarga-keluarga Diraja negeri Perak.

Dalam artikel ini penulis ingin berkongsi wajah puteri kepada beberapa sultan di Malaysia.

Yang Amat Mulia Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Iman Afzan Al-Sultan Abdullah (PAHANG)

Kini, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah merupakan Yang Dipertuan Agong Malaysia yang ke-16. Tengku Puteri Iman Afzan merupakan puteri sulung Baginda sultan.

Bersama adinda Puteri-Puteri Pahang yang lain ketika majlis perkahwinan

Berusia 29 tahun, baginda telah berkahwin pada 4 Ogos 2018 dengan pasangannya, dari kerabat Pahang, Tengku Abu Bakar Ahmad Tengku Arif Bendahara Tengku Abdullah dan dikurniakan seorang cahaya mata lelaki. Aktif dalam aktiviti sukarelawan, baginda merupakan seorang pejuang dalam isu kesihatan mental dan baginda merupakan penaung antarabangsa bagi Hari Kesihatan Mental Sedunia 2020.

Yang Amat Mulia Tengku Puteri Utama Raja Tengku Nadhirah Zahrah binti Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin (TERENGGANU)

YAM Tengku Nadhirah Zaharah(berusana biru) bersama adinda bongsu, YAM Tengku Fatimatuz Zahra

Baginda merupakan cahayamata sulung kepada pasangan Sultan Mizan Zainal Abidin bersama Sultanah Nurzahirah. Berusia 25 tahun, Tengku Nadhirah Zaharah diputerakan pada 18 Disember 1996 dan baginda memiliki tiga orang adinda iaitu Tengku Muhammad Ismail, Tengku Muhammad Mu’az dan Tengku Fatimatiz Zahra. Anggun seperti bondanya, Tengku Nadhirah kerap bersama bondanya menyantuni rakyat jelata dalam sebarang acara yang diadakan.

Yang Amat Mulia Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah binti Sultan Ibrahim Ismail (JOHOR)

Merupakan anakanda kedua dan puteri tunggal bagi pasangan Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Ismail Ibni Sultan Mahmud Iskandar dan Duli Yang Maha Mulia Raja Zarith Sofiah. Baginda mempunyai enam orang adik-beradik. Diputerikan pada 8 April 1986, Tunku Aminah sudah berkahwin dengan Dato’ Muhammad Dennis Abdullah dan dikurniakan seorang cahaya mata perempuan, Layla Sofiah.

YAM Tunku Tun Aminah bersama suami, Dato Muhammad Dennis Abdullah

Baginda merupakan seorang yang menggemari dunia fesyen, pada tahun 2016 baginda telah berkolaboratif bersama pereka fesyen terkenal, Dato’ Jovian Mandagie dalam menghasilkan koleksi istimewa Tunku Tun Aminah x Jovian Mandagie. Koleksi tersebut menampilkan rekaan baju kurung dan baju kebaya.

Yang Teramat Mulia Raja Nazira Safya Binti Sultan Nazrin Muizzuddin Shah (PERAK)

Berusia 9 tahun, Raja Nazira Safya merupakan puteri tunggal pasangan Paduka Seri Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dan Tuanku Zara Salim. Diputerikan pada 2 Ogos 2011, baginda mempunyai seorang kekanda lelaki iaitu Raja Azlan Muzzaffar Shah yang merupakan Raja Kechil Besar Perak. Ketika ini baginda masih lagi berada di alam persekolahan sekolah rendah. Wajahnya yang comel saling tidak tumpah mewarisi kecantikan bonda baginda.

Yang Amat Mulia Tengku Zatashah binti Sultan Sharafuddin Idris Shah (SELANGOR)

Sosok wanita anggun berusia 48 tahun ini bukanlah asing bagi rakyat Malaysia khususnya, baginda sangat aktif dalam bidang kemanusiaan dan alam sekitar. Baginda banyak mengilhamkan kerja-kerja yang mendidik masyarakat untuk sentiasa memberi manfaat kepada orang sekeliling dan juga alam sekitar. Sebagai contoh, baginda memulakan kempen #zerofoodwastege pada tahun 2016 dengan menggesa hotel dan juga restoran untuk tidak membuang makanan lebihan sebaliknya mendermakannya kepada badan kebajikan seperti Kechara Soup Kitchen untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan.

Merupakan anakanda kedua kepada DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj, baginda memiliki seorang kekanda yang bernama YAM Tengku Zerafina dan juga adinda, DYTM Tengku Amir Shah yang merupakan Raja Muda Selangor.

‘Cantik Sangat Seperti Bondanya’ – Penampilan Terkini YAM Tengku Puteri Daulath Jadi Bualan

Pada 19 April yang lalu, YAM Tengku Puteri Daulath Raja Tengku Fatimatuz Zahra’ telah menyambut ulang tahun hari keputeraannya yang ke-19.

Amat jarang mendapat perhatian media, siapa sangka puteri bongsu Negeri Terengganu Darul Iman ternyata mempunyai raut wajah yang cantik sepeti bondanya.

Meskipun tiada banyak maklumat kerana kehidupan kerabat diraja Terengganu yang ‘low profile’, namun pesona dimiliki bondanya menarik perhatian orang ramai untuk melihat kecantikan Tengku Puteri Daulath.

Sekali imbas, terbayang jelas raut wajah ayahanda dan bonda menghiasi senyuman.

Paras rupa yang lembut dan menawan, itulah kelebihan puteri bongsu Negeri Terengganu Darul Iman yang menyambut ulang tahun hari keputeraannya yang ke-19.

Tengku Puteri Daulath telah diputerikan pada hari Jumaat, 19 April 2002 dan merupakan puteri bongsu kepada pasangan KDYMM Sultan Terengganu Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin dan KDYMM Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah.

Sultan Mizan adalah Sultan Terengganu yang ke-16. Baginda telah diijabkabulkan dengan Sultanah Nur Zahirah pada 28 Mac 1996.

Tidak dapat dinafikan kecantikan Tengku Puteri Daulath sememangnya mirip bondanya Sultanah Nur Zahirah sewaktu muda.

Pada tahun 2019 Tengku Puteri Daulath dikurniakan gelaran dan darjah kemuliaan daripada Sultan Terengganu.

Tengku Puteri Daulath mempunyai tiga orang kakanda iaitu YAM Tengku Puteri Utama Raja Tengku Nadhirah Zahrah, 25, DYTM Yang Di Pertuan Muda Terengganu Tengku Muhammad Ismail, 23 dan YAM Tengku Sri Setia Mahkota Raja Tengku Muhammad Mua’az, 21.

Sementara itu mungkin ramai tak tahu, pelakon Nafiz Muaz telah menjadi bapa saudara kepada Tengku Puteri Daulath.

Ini kerana Adinda Bongsu kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultanah Nur Zahirah Sultanah Terengganu, Nur Diyana Mariam berkahwin dengan pelakon berusia 22 tahun itu pada 2 Januari 2021 yang lalu.

Bonda kepada puteri jelita ini, Sultanah Nur Zahirah pula merupakan penaung bagi Yayasan Tuanku Nur Zahirah iaitu sebuah yayasan berasaskan kebajikan yang ditubuhkan pada 19 Jun 2007 untuk menolong masyarakat yang berpendapatan rendah, terutamanya kaum wanita.

Baginda juga banyak terlibat dengan aktiviti kemanusiaan iaitu sebagai penaung dalam organisasi, persatuan dan institusi pengajian di Terengganu.

Antaranya ialah Majlis Kebajikan dan Pembangunan Masyarakat, Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Terengganu (PERKAYA), Persatuan Hospis Terengganu, Persatuan Ibu Bapa dan Guru SK Pusat Bukit Besar Terengganu(PIBG) dan Penaung Tadika An Nur.

Sembah ucapan setinggi-tinggi tahniah dan ucap selamat sempena ulang tahun hari keputeraan YAM Tengku Puteri Daulath Raja yang ke-19. Menjunjung kasih.

Sementara itu menerusi satu perkongsian di IG pada 3 hari lalu, ucapan sempenan hari keputeraan Tengku Puteri Daulath telah meraih perhatian ramai.

” Sembah Ucapan Selamat Menyambut Ulang Tahun Hari Keputeraan YAM Tengku Puteri Daulath Raja Tengku Fatimatuz Zahra’ binti Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin, yang ke 19 pada hari ini .

” Milad mubarak, Barakallah fii umrik, semoga Tengku Puteri sentiasa sihat selalu dan diberikan rezeki yang melimpah, Ameen.” tulis entri tersebut.

Menerjah ruangan komen, rata-ratanya memuji kecantikan puteri bongsu Sultan Terengganu itu.

” Cantiknya tengku. Muka klasik melayu,” tulis Shaheera.

” Cantik sangat tengku..selamat ulang tahun kelahiran YAM tengku.” komen Shazwani

” Raut wajah melayu yg cantik. Selamat hari lahir Tengku Puteri,” komen Batrisya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber : http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.