Isu Lar@ngan Rentas Negeri Sambut Aidilfitri, PU Syed Setuju Dengan Pandangan Mufti Wilayah

Sebelum ini, Mufti Wilayah Persekutuan iaitu Datuk Dr Luqman Abdullah menjelaskan hukum mel4nggar l4rangan merentas negeri untuk pulang ke kampung menyambut Aidilfitri adalah h4ram. Bukan itu saja, beliau turut menjelaskan mengenai asas kepada larangan rentas negeri perlu dilihat daripada hadis Rasulullah SAW mengenai wabak peny4kit taun.

Hukum tersebut bagaimanapun telah mengundang rasa kurang berpu4s hati dalam kalangan rakyat. Susulan itu, Pencetus Ummah (PU) Syed juga memberi respon dan menasihati orang ramai untuk mengh0rmati institusi Mufti demi kesejahteraan sejagat.

Penjelasan Mufti Wilayah

Memetik laporan BH Online, Datuk Dr Luqman Abdullah menjelaskan mengenai hadis Rasulullah SAW supaya manusia mengel4k ke sesuatu tempat jika mendengar mengenai penyebaran w4bak peny4kit dan mereka yang sudah sedia berada di tempat itu, tidak boleh keluar daripada kawasan berkenaan.

Rentas sempadan, apa hukumnya apabila kerajaan larang? Andai tidak taat kepada Ulul Amri (pemerintah) maka hukumnya haram. Sekarang angka jangkltan semakin tinggi, jadi kalau dibenarkan rentas negeri bila rantaian jangkltan ini akan berhenti?

Dalam media baru-baru ini ada kes tipv dokumen semata-mata mahu merentas negeri dengan menggunakan surat kebenaran p4lsu Yang Dipertuan Agong. Itu dua kali h4ram, menlpu untuk rentas negeri dan menlpu surat kebenaran.

Hormati institusi Mufti

Sementara itu, PU Syed memberi respon terhadap situasi sedang berlaku dimana rata-rata rakyat kurang bersetuju dengan penjelasan Mufti Wilayah Persekutuan susulan menyatakan hukum h4ram mengenai tindakan merentas negeri untuk menyambut Aidilfitri tidak lama lagi. PU Syed turut bersetuju dengan pandangan dari Mufti Wilayah yang mengambil kira mengenai kehendak Maqasid Syariah.

Kebenaran untuk pelancongan memerlukan syarat-syarat yang ketat sepertimana diumumkan kerajaan diantaranya menggunakan khidmat agensi pelancongan yang berdaftar, mesti menggunakan kenderaan pelancongan, dan tidak dibenarkan pergi melancong ke tempat-tempat dan kawasan yang dikategorikan PKP atau PKPD dan tak semua ingin melancong lebih-lebih lagi dalam keadaan C0v1d yang semakin meningkat ini.

Manakala dalam isu rentas negeri untuk pulang beraya adalah satu yang berbeza kerana ianya melibatkan hampir semua rakyat yang mempunyai kampung halaman untuk pulang beraya.

Pandangan SS Mufti Wilayah sangat bertepatan dengan kehendak Maqasid Syariah iaitu antaranya Hifz Nafs iaitu menjaga jiwa, kerana ianya boleh menyelamatkan orang lain dari dijangkiti atau terdedah dengan jangkitan. Ianya juga sangat bertepatan dengan banyak qaedah fiqh yang berkait dengan mafsadah dan maslalah serta mencakupi qaedah yang melibatkan mudarat.

Sumber: PU Syed

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber  :  https://ohbulan.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.