Alhamdullilah. TengkuZafrul Umum Tarikh Dult Masuk Untuk Bantuan Prihatin Rkyat

KUALA LUMPUR – Pembayaran fasa kedua B.antuan P.rihatin Rakyat (BPR) akan dibuat secara berperingkat bermula Jumaat ini.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, bayaran melibatkan peruntukan berjumlah RM 2.75 b.ilion itu akan membabitkan 8.4 j.uta penerima.

Fasa 2 B.antuan P.rihatin Rakyat (BPR) akan dibuat secara berperingkat mulai 7 Mei ini membabitkan peruntukan berjumlah RM 2.75 b.ilion.

Seramai 3.6 j.uta isi rumah, sej.uta warga emas (bujang/tiada pasangan) dan 3.8 j.uta individu bujang akan menerima b.ayaran berkenaan.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, peningkatan peruntukan adalah berikutan penambahbaikan kadar b.ayaran kepada penerima.

“Jika dahulunya penerima dari kategori isi rumah menerima RM 300 dan penerima bujang menerima RM 150, kini pembayaran kepada penerima adalah di antara RM 150 hingga RM 600, berdasarkan kelayakan setiap penerima,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Semakan status kelulusan BPR boleh dibuat mulai 7 Mei 2021.

Bagi penerima isi rumah, warga emas dan individu bujang, bayaran akan dibuat dari 7 hingga 12 Mei ini dan b.ayaran akan dikr.editkan terus ke dalam akaun bank.

Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank (termasuk di Sabah & Sarawak), bayaran akan dibuat mulai 17 Mei nanti di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Fasa 1 pembayaran BPR berjumlah RM 1.93 b.ilion telah dibuat kepada 8.4 j.uta penerima dari 24 Februari sehingga 1 April 2021.

Menurutnya, bagi memastikan p.rogram BPR disasarkan kepada mereka yang benar-benar layak, tempoh permohonan r.ayuan akan dibuka mulai 15 hingga 30 Jun 2021.

“Dengan adanya p.roses r.ayuan ini, sebahagian daripada mereka yang telah dit.olak permohonannya masih diberi peluang untuk mengemukakan r.ayuan berserta d.okumen yang berkaitan untuk disemak semula oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM),” katanya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Kredit : HMetro via OM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.