“Orang luar fikir dengan populariti yang diraih, kami hidup mewah. Hakikatnya, tidak, sebaliknya kami hidup biasa-biasa sahaja.

Pelawak popular, Yassin Yahya, 43, adalah antara anggota kumpulan lawak nombor satu Malaysia, Senario yang terp.alit dengan deretan k0ntroversi pada zaman kegemilangan kumpulan itu di era 90an.

Walaupun dilabel ‘lumpur’ yang mer0sakkan imej kumpulan Senario, namun harus di4kui hakikatnya, Yassin mempunyai bakat lawak semula jadi yang unik dan tidak wujud pada orang lain.

Mencipta nama bersama Senario selama empat tahun,Yassin kemudian digu.gurkan berikutan kontr0versi dad.ah sekitar 2002, diikuti beberapa ke.s lain yang pernah menghambat dirinya.

Bangkit dari kesil4pan lalu, Yassin kemudian bergerak solo mencipta empayar nya sendiri.

Yassin berkata, kontr0versi yang dilalui menjentik dirinya untuk berubah menjadi lebih baik.

“Kontr0versi ini perlu dirasa dan diterima. Apabila berbuat sa.lah, kita perlu ditegur dan anggap kr1tikan membina.

“Ia sekali gus membuatkan kita bangkit dan tidak larut dengan apa yang tidak patut dilakukan lagi.

“Saya sendiri pernah jat.uh terduduk saat dihambat kontr0versi. Saya juga pernah rasa pu.tus asa sebab mer0sakkan nama orang lain.

“Namun, kekuatan daripada ibu dan arwah bapa yang selalu berpesan dan memberi suntikan semangat,” katanya.

“Ia pilihan, tetapi boleh jadi menaikkan populariti dan sebaliknya. Saya ak.ui, ada selebriti yang tiada kontr0versi, tetapi cuma mereka-reka cerita panas untuk lebih dikenali.

“Cuma, jangan anggap k0ntroversi membeb.ankan atau menjat.uhkan sahaja. Pandai buat, pandailah tanggug.

“Sendiri reka, maka sendirilah ada kunci meleraikannya,” katanya. Yassin menambah, pengalaman dan pembabitan bersama Senario dulu tidak pernah dike.sali.

 

 

“Dahulu masih muda, jadi tiada istilah rugi mencipta nama dan menambah pengalaman bersama Senario. Bukan senang mahu menjadi sal.ah seorang anggota kumpulan yang pernah diberi jol0kan kumpulan lawak nombor satu Malaysia.

“Pernah juga terlintas kenapa saya dipilih menganggotai kumpulan Senario. Sedangkan, ramai pelawak lain yang tidak kurang hebat.

“Mungkin saya ada tar.ikan dan formula yang boleh melengkapi kumpulan ini.

“Ada masanya saya sampai tahap tidak fikir soal gaji. Namun, masa bekerja saya anggap ser.ius walaupun perlu berlawak,” katanya.

Akui dirinya seorang yang sangat serius biarpun tun.tutan kerja memerlukannya berjenaka, Yassin berkata, dia dan anggota Senario menjalani kehidupan sederhana sejak dahulu lagi.

Malah, katanya, setiap anggota Senario ketika zaman kegemilangan pada 1996 tidak hidup terlalu mewah seperti sangkaan ramai.

Orang luar fikir dengan populariti yang diraih, kami hidup mewah. Hakikatnya, tidak, sebaliknya kami hidup biasa-biasa sahaja.

“Kami bekerja makan gaji di bawah syarikat pengurusan, Ambang Klasik. Kami tidak memiliki 100 peratus keuntungan. Pastinya, dita.pis kerana terik4t dengan k0ntrak. Ibaratnya, kami hanya menurut perintah sahaja.

“Namun, semua ini menjadi ilmu dan pengalaman berharga. Paling penting, proses belajar. Sampai sekarang selagi masih bernyawa, istilah belajar tidak akan bern.oktah,” katanya.

Mengulas apakah jenama Senario masih relevan hingga hari ini, Yassin optimis setiap anggota kumpulan itu biarpun sudah membawa haluan masing-masing masih diingati.

“Saya percaya orang luar masih kenal kami sampai anggota Senario biarpun menginjak usia 25 tahun penubuhan. Kami masih dihargai dan ada sahaja yang datang ajak bergambar.

“Tidak pernah rasa dilupakan, malah, pelbagai perancangan sedang diatur sempena 25 tahun Senario termasuk konsert dan filem terbaharu di bawah arahan Aziz M Osman.

Ditanya pandangan terhadap lawak dahulu dan sekarang, Yassin berkata, tiada banyak perbezaannya.

“Bagi saya, tidak banyak berbeza, semua pelawak boleh buat lawak. Artis yang bukan pelawak pun ada potensi buat penonton ketawa.

“Namun, bukan kerja mudah menjadi pelawak yang diterima. Saya tak mungkin lupa pencapaian Senario yang dianggap pengemudi dunia lawak, itu sisi lain yang saya tumpang berbangga.

“Platform atau pertandingan berlawak masih sama seperti dahulu. Cuma, menjadi pelawak kena tahu apa itu lawak dan perkataan juga perlu diterbalikkan menjadi kawal.

“Ini bererti lawak jenaka harus dikawal supaya tidak keterlaluan dan akan diingati. Kalau tidak dikawal, secara automatik akan nampak kekurangan,” katanya.

Kongsi Yassin, dia meneruskan survival dengan membuat ulasan dan promosi membantu usahawan memperkenalkan produk serta perkhidmatan dalam media s0sial sejak pan.demik COVID-19 menular.

“Saya melakukan aktiviti ulasan pr0duk bagi membantu peniaga baru yang belum ada platform. Jadi, kami saling membantu, bayaran yang dikenakan hanya harga dikategorikan mampu milik dan kasih sayang.

“Saya melakukan semua ini ketika berada di Johor. Malah, saya tubuhkan syarikat, Yasstar Production untuk memudahkan kerja dan urusan.

“Alhamdulillah, saya berjaya membantu lebih 50 jenama dengan memanfaatkan pengalaman yang ada,” katanya.

Yassin memaklumkan, dirinya dis4hkan positif COVID-19 pada bulan lalu dan melakukan kuarantin selama 20 hari.

“Pada saat diu.ji, hadir ilham untuk saya membuat panggilan video dengan anggota Senario lain.

“Saya terfikir kenapa tidak melakukan sesuatu sebelum perancangan sempena 25 tahun penubuhan Senario dilaksanakan.

“Jadi, kami mewujudkan platform Sembang Santai bersama dalam platform YouTube. Kami wujudkan saluran sendiri di bawah akaun SenarioUnion.

“Alhamdulillah, kini, sudah ada hampir 8,000 subscribers dan 23 video sudah dik0ngsi. Pr0gram Sembang Santai bersiaran setiap Sabtu pada waktu malam,” katanya.

Anak kelahiran Kampung Maxwell, Kuala Lumpur itu pernah membintangi filem Aku Kaya The Movie, Tangkai Jering, Bujang Senang, Man Laksa, Duyung dan banyak lagi.

Terkini Yassin dan sahabatnya Saiful Apek menyertai pertandingan realiti nyanyian Gegar Vaganza dibawah nama kumpulan Sa.Ya

Sumber: BH

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! LMM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LubukMaklumatMalaysia

Sumber: Dah Tau Ker

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.